Thursday, July 7, 2011

Semoga cepat sembuh, sayang mama! - PART 4

Wajah farisha di hari keempat

Hari ni... 7/7/2011, hari keempat aku dan my hero jaga Farisha di wad 6A, Hospital Ipoh. Untuk hari keempat ni... syukur alhamdulillah... walaupun kulit Farisha belum pulih 100%, tapi... ada perkembangan ke arah positif kesan dari ubat yang di masuk ke tubuh farisha. Syukur... ikhtiar doktor pakar kulit kanak-kanak untuk dapatkan respon dari doktor pakar kulit kanak-kanak dari Hospital Besar KL membuahkan hasil.... means... syukur sangat... kuman yang menyerang Farisha hanya menyerang bahagian luar permukaan kulit... means... baru peringkat awal... dan kuman tu belum merebak ke dalam darah farisha... so... pengajaran dari beberapa insiden ni... since as a parents dapat tau anak ada sumting happen... ada sakit... jangan berlengah untuk dapatkan terus rawatan anak tu... jangan tunggu lagi.... cepatlah p klinik... kalau tak de perubahan.... cepatlah bawak ke hospital... contohnya... macam kes Farisha ni... i have to admit... kalau aku berlengah.... tak mustahil kuman yang menyerang Farisha akan merebak ke bahagian darah.... alhamdulillah.... syukur pada Yang Esa....

Oh ya... lupa lak aku nak share, malam tadi... my hero terpaksa balik ke Tg Malim skejap (ikot my parents balik... coz he have to settle Guarantee Letter, amek baju aku, amek stok pampers Farisha...). So... untuk malam tu... (means... start from 6.30am - 11.30am) aku n Farisha berdua di bilik wad 6A tu. So... of coz Farisha jadi bertambah memerap ngan aku. Malam tu gak satu insiden dah jadi... insiden apa... ahahhh... meh sini aku share....

Malam tu.... entah macamana... ubat yang disalurkan melalui jarum yang ditusuk ke urat tangan Farisha telah membasah kuar dari kulit Farisha. Means... ubat tu tak masuk ke pembuluh darah Farisha. Sebabnya... hanya sebab nurse yang masukkan ubat ke tubuh Farisha terlupa untuk menghidupkan plug elektrik... so... mesin untuk ubat tu out of battery!!!! Ini membuatkan pembalut yang membalut tangan Farisha dilimpahi ubat. Akibatnya... nurse ambil keputusan.... jarum perlu di keluarkan dan farisha per di cucuk ke bahagian urat lain.... aku menepuk dahi!!!! Ya Allah.... untuk kesekian kalinya... aku perlu mendengar jeritan kesakitan Farisha lagi.... Perasaan aku... of coz geram, marah.... tapi... apa yang aku ada sekrang... demi anakku, Farisha.... aku perlu SABAR! Kerna... aku tau... aku masih memerlukan bantuan nurse-nurse di hospital ni... dan aku tau... kalau kesan dari ketidaksabaran aku.... mungkin akan datang aku memerlukan pertolongan nurse ni... payah sket.... tapi... jujurnya... aku tak sanggup nak dengar jeritan anakku!!!! Apakan daya... ubat masih di perlukan untuk masuk ke tubuh farisha.. aku tak de pilihan lain... terpaksa merelakan tubuh Farisha di cucuk lagi.... maafkan mama sayang... kalau lah tubuh mama boleh menjadi galang ganti.... mama sanggup, sayang...... Ya Allah... berilah sepenuh kekuatan untuk anak kecilku... aku insaMu yang kerdil, Ya Allah....

Untuk kali kedua... doktor pelatih itu mencucuk kaki Farisha... setelah cubaan kali pertama mencucuk mencari urat, tidak berjaya.... apabila air yang masuk melalui urat di kaki melantun keluar. Dan... untuk cubaan keduanya.... alangkah terkejutnya aku.... jarum yang cucuk di jari Farisha membengkok dan sejurus kaki Farisha memancut darah pekat!!! Aku terkejut seraya bertanya - "doktor, kenapa jadi macam ni?" - Air mata tak mampu ku tahan.... apa yang aku mampu lakukan tika ini... mendengar rintihan kesakitan anak ku lagi...
"abang... kami memerlukan aku saat ini..." jeritan di hati ku, terkenangkan my hero!!!!
"mak dengan anak, rehat di bilik dlu yer... nnt kami panggil". Tusukan jarum tidak berhasil.. dan aku di minta berehat. Mungkin doktor pelatih tu tengok aku masih dalam terkejut....
Aku sebak... Farisha ku cium beberapa kali.... dia masih tersendu. Aku tau dia sakit... kesian sayang mama...... Untuk menyegarkan keadaan farisha... aku nekad... Farisha yang tiga hari tak mandi.... aku nekad untuk mandikan dia... segarkan tubuhnya.... nak kan pulak... pada aku... urusan bersihkan tubuh Farisha menjadi mudah bila jarum tiada di tubuh si kecil itu. Nyata... mungkin kakinya masih pedih.... dia mandi pun sambil menjengkitkan kakinya... kesian Farisha! Tapi... syukur sangat... lepas mandi... nyata Farisha kelihatan segar.... ceria....

Untuk kali ni.... aku dan Farisha di panggil oleh nurse untuk ke bilik rawatan.... bagi memboleh mereka mencari urat + cucuk kaki sebelah kiri Farisha.... siap nurse tu berpesan padaku... "jangan risau... kali ni nurse cucuk... bukan doktor pelatih" hmmm... mungkin nurse tu paham apa yang bermain di pikiran ku....Nyata... nurse yang berpengalaman tu dapat melangsaikan tugasnya dengan mudah..... dan ubat mengalir laju ke tubuh Farisha....
Wajah Farisha yang tak jemu aku bersihkan... see... muka dia dah bersih kan... dia dah boleh senyum.... kalau tidak... dia nak senyum pun payah sebab kulit yang mengering akan mencengkang kekeringan....

No comments:

Post a Comment

Meh Nyampok sama