Tuesday, June 29, 2010

Jenjalan Pantai Timur... fenattttt!!!

Weekend ni... seperti yang semua ahli famly aku plan... we all akan berangkat ke Pantai Timur. Jenjalan vs pendaftaran kazen aku masuk UiTM, Machang. Kenapa aku rasa terpk nk join... SEBAB UTAMA... dalam pada aku nk share ke"hepi"an (uiikkksss... mampos kawe.. klu DBP dapat detect words yang tk sepatutnya aku gabungkan!) bonda sedara aku (Mak Cu aku). Sebab ke2, dodulu... time zaman aku muda remaja... zaman innesen n tk reti bergaya, zaman aku tk x-pert jalan (area PJ, KL, Shah Alam, Klang, Subang.. sekarang... jgn ckp... klu my hero bg green light p area2 sini... meloncat aku ke ceruk celah bangunan... jenjalan!!!), zaman aku bujang, zaman aku kenal kehidupan sebagai "pekerja" di Glomac Bhd, Pak Cu n Mak Cu ler tempat aku menumpang kereta ke sana kemari. Terlalu banyak budi diorg kat aku... so.. pada aku... ini ler masanya.. aku nk "appreciate" apa yang diorg tabur pada aku 12 tahun lepas... (cepatnya... masa berlalu... 12 tahun beb... time tu aku pakai Kancil.. Kancil tu pun dah habih bayar...!) Ermmm... walaupun dah 12 tahun.... mak tetap kemetot cam ni gak, nyahhhh..... menten comey... kata orang tetua! Ok.. dah... aku bukan nk citer pasal apa yang jd time 12 tahun lepas2... klu nk sipi2 hint kisah lampau aku... sila refer N3 besday aku... terlalu banyak pahit!

So... as a famly plan... we all konvoi beramai2. Keter parents aku, keter aku, keter AD (mamat ni tukau keter baru... BMW X6 wa cakap lu.... kira klu banyak barang... letak perigi pun boleh kat boot keter tu) n keter Pak Cu. So... biasa la.. klu weekend yang padat.... ni.. aku readykan tentatif...

Sabtu (26.6.2010)
(2.00am) - ni bukan typo error... memang we all gerak kol 2pg. Perghhh... merayau atas jalan di keheningan pagi! Aku gerak dari Proton City... ke rumah parents aku, then... we all berkumpul di rumah mak sedara aku sorg lagi kat Taman Hijau, Jln Ketoyong.
3.00 am - Gerak ke Gerik. Memula... aku ni serupa dayang n hulubalang... konon tk nk tdo... last2 melepek jugerkkk.... aku terlena dalam kesejukan ekon keter n tanpa gangguan my hero... perghhh... tkkan my hero nk ganggu aku lak kan... bukannya tdo atas katil pun... ahakssssssssss.......
6.20am - Sampai di masjid Gerik. Solat Subuh. Basuh muka, segarrrrrrrrrr....
- Break fast kat perkarangan masjid. Mak Cu aku ada bekalan mee hoon goreng.
Tapi, terlalu awal perot aku nk terima makanan. Tk pernah aku makan awal camni, KECUALI... sahur.
7.30 am - Gerak ke UiTM, Machang.
10.45am - Sampai UiTM. Jalan jemmmmmmmmmmmmmmm giler.... maklum ler pendaftaran. Suasana yang sama klu pendaftaran memana Universiti. Maklum ler... teman kan orang keja Universiti... taw ler camner ropa suasananya.... very d padat! Dah ler panas terikkkk... lum tengahari... tp... matahari bebetoi atas kepala! Mujur ler aku peknen kali tk mengada2! Klu tidak... (melalui past xperience peknen 2 org hero ni..), sket2 pitam... sket2 pening... mengada kan????!!! So... peknen kali ni... jasad aku sendiri... mmg tahan lasak wooo... alhamdulillah...! Dahhh... jgn nk puji lelebey... kang naik lemak... dah ler lemak memang berkepuk! View frm tempat letak kereta area UiTM, Machang.
Melepak sementara tunggu pendaftaran student baru.

12.45pm - Selesai urusan pendaftaran. Sementara pendaftaran, hantar barang Ayu (uikkss... aku lupa nk mention... nama anak Mak Cu), aku sempat lagi tdo dalam keter... Ayu amek course Sains Komputer. Selamat Belajar, Ayu. Selamat tempoh kehidupan as a SISWI. Dah besor dak Ayu ni... dulu time aku dok Shah Alam... memanjang nangis budak ni.... 18thn dah ko ni yer....
2.30pm - Konvoi ke Kota Bharu. Straight ke Renaissance Kota Bharu. Dah amek kunci... lum naik bilik lagi.... p makan dlu.... View Ranaissance Hotel.

3.30pm - Sampai kedai makan... we all makan dengan lahapnya... terlalu lapar... mujur meja makan we all tak ratah sama! Gambo adik sebelum makan. Gambo adik selepas makan. my hero yang kepenatan

5.00pm - Masuk bilik. Rehattttttttttttttt... (ye ke rehat???) Tk de maknanya... Coz... as a my parents plan... kol 6.00 kena gerak ke Pantai Cahaya Bulan.
6.30pm - Biasa ler... janji yang di rancang oleh manusia... kol 6pm jadi 6.30pm! Just bcoz... my hero tdo start kol 5.45, then... tk sampai hati nk kejutkan dia. Kesiannnn woooo... dia drive dari kol 2am! So, bg peluang dia tdo. Tapi... nk tak nk... kol 6.15pm aku terpaksa kejutkan dia... Sori, dear! I knw that u r tired!!! Tk per.. mlm nnt my hero tdo,... aku berAZAM tk akan ganggu dia... blh gitew??? Aku pun penat gak wooooo....
7.00pm - Plan nk p Pantai Cahaya Bulan terbantut bila keter my parents singgah di kedai kain n baju2 batik on d way ke Pantai Cahaya Bulan. Aku sempat rembat gaun maternity! Soping lagiiiii.... bukan apa... saja beli souvenir untuk diri sendiri!!!
8.30pm - Singgah makan. Oleh sebab aku masih kenyang... aku just order milo tabur! Tapi... tergoda tengok Farah (my sis) makan megi goreng! Epi yang baru sampai dari Taiping... join dinner mlm tu.
9.45pm - Plan asal... oleh sebab ramai mak2 sedara aku dah melepek terlentok mengantuk vs penat dalam keter... we all orang muda2 ni cadang nk redah Wakaf Che Yeh. Dengarnya... Wakaf Che Yeh ni meriah dari kol 9.00mlm. Memang setiap malam camtu. Tapi... dalam pada tk larat tu... mak2 sedara aku (semuanya adik beradik bapak aku... maklong, nyah, bapak aku (anak no. 3), Mak Teh, Mak Cu n Cu-Ina) pun nk join sama... so.. we all gerak ke Wakaf Che Yeh!Jualan di Wakaf Che Yeh.
10.15am - Sampai wakaf Che Yeh. Memang meriah giler bebbbbbbbbbbb!!! Harga tudung gegiler murah! Gaun peknen... perghhhhh... mujur aku masih dalam kesedaran... klu tk... mau aku giler tengok baju2, tudung2, kain2 cotton.... shantekkkkkkk2 semuanya!!! Jgn memain... kain cotton skarang memahal... kat sana... leh dapat murah! Tudung awning yang aku selalu pakai n beli ni... biasanya area rm28 - rm38! Kat sana... sehelai tudung aku leh dapat rm10! Kualiti semua sama... klu nk yang bermanik2 sket...area RM15! Gaun meternity yang biasa aku pakai ke pejabat lak...biasa aku beli area RM35 - RM45, kat sana... aku leh dapat takat RM20! Murah kan???? Giler... memang gegiler!!!!!!!Aku sempat rembat 2 helai tudung, sehelai maternity dress! Rasa nk beli borong jekkkk... tp.. kena tepuk bahu sendiri... nk berbelanja.. BOLEH... tp.. jgn ikutkan sangat NAFSU!
11.45pm - We all gerak ke hotel. Solat n zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzZZZZ... (ni bukan gagap nk sebut nama aku... tp tdo dengan nyenyaknya!!!)

Ahad (27.6.2010)
8.00am - Bfast kat hotel. Apalagi... makan nasik dagang ler...
9.00am - My parents, Farah n mak2 sedara aku ke pasar Siti Khadijah. Aku just lepak kat hotel.. temankan anak2 mandi pool. Bawak Danish skali.. sebab mak dia (adik ipar aku.. AYU gak namanya) ikut mak aku soping kat Pasar Siti Khadijah. Epi, munirah dan anak2nya join we all kat pool. Aku tk larat nk jalan dah... lgpun.. aku ngan my hero got another plan after mandi2 kat pool. Nk soping kat sebelah Renaissance Hotel. My hero lak soping... sempat sambar kemeja + tie!
Anak2 bermandi2.
Rafiq, adik, Danish n Mimi.

KAUM BAPAK2 MELEPAK DALAM POOL. anak2 menunggang.

12.30pm - Check out. Straight ke Rantau Panjang. Soping lagiiiiiiiii..... mujur aku masih simpan tenaga dari pagi. Coz... dari citer mak sedara aku.. dia dah kepenatan jalan area Pasar Siti Khadijah. Kat Rantau Panjang... beli T-Shirt anak2 yang 5 orang ni... (soping T-Shirt Raya! Jangan memain... T-Shirt raya anak2 aku jauh mali!) Aku??? Yo! Its Me... aku tk sah kalau tk membeli gakkk.... ahakssssss......
2.30pm - Bertolak balik ke Gerik.
7.30pm - Singgah makan tengahari merangkap malam di Rest House Lenggong (Lenggong ni... kampung bapak aku n mak2 sedara aku. Tempat diorg lahir, dibesarkan). Perot memasing memang lapor gegiler... dah ler hujan lebat!
9.30pm - Gerak ke Tg Malim. Sampai Tg Malim kol 11.45pm.
12.15am - Balik ke Proton.

So... tu ler penghabisan weekend aku. Penat??? Memeeee (ikot loghat Kelantan) penatttt... tp.. berbaloi... sebab puas jenjalan kali ni ke Kelantan. Nak lak jenjalan dengan di kelilingi orang2 yang kita sayanggggggggg... TQ So Much to all my famly... support penginapan n makan!!!!
kalau ada sumur di lade,
Boley ambo tumpong mandi,
kalau ada umo yg panje,
Boleh support embo laghi....!!!

No comments:

Post a Comment

Meh Nyampok sama