Monday, June 7, 2010

DOSA vs PAHALA



N3 ni bukan bermaksud aku nk tunjuk betapa teror nya aku...
Bukan gak bertujuan aku nk perli sesaper yang berdekatan ngan aku..
Tapi... klu ada sesaper yang terasa, LU PK LER SENDIRI... bukan salah aku...
Wahhh... kejamnyer akuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!
As a my fren said... untuk tegak keadilan, utk luah rasa disanubariku...
Sesekali... u have to be selfish... coz.. siapa nk paham aku...
Klu aku terus memendam, memerhati, menangis, memberontak, memaku...
Sedangkan... itu bukan aku!!!!!!!!!!
Yup.. lately ni... sekujur tubuhku...
Bukan lagi aku...
Sekujur tubuh ini... seakan kaku...
Kenapa???? Kerana... for me... silence is a best answer...
UNTIL????? Biarlah.... aku tiada jawapan untuk itu....

Kenapa yer... manusia ni kan... aku pelik... mereka lebih suka wat dosa... dari kutip pahala....
Y i'm said that??? ahaaaa... puas aku pk... and then... until now... until today.... sehingga lah N3 ni wujud... i've no answer frm that! That's y i'm told in last N3 before this... PELIK TAPI BENAR!!!!!

Tuhan tu terlalu adil untuk semua umatnya. Yes... its a fact! Ironinya... just imagine ok... cuba korang pejam mata... (opppsss... jgn ler pejam mata sekarang... habis kan ler baca N3 aku ni dulu....!!) korang bayangkan.... satu ketika dlu.... kehidupan korang di selebungi onak duri, bergelumang dengan dosa, berzina, berkhalwat tak hengatttt... nafsu jadi hamba korang... pantang ada pompuan tak berbra ajak korang masuk hotel... memecut korang lepaskan nafsu serakah... time tu korang tak pikir pun... pompuan tu pelacur ke.. bohsia ke... budak hingus ke... anak dara orang ke.... yang korang pk... nafsu terkumpul kena di telempiaskan.... Ada kengkadang tu... kaki judi tak hengattt.... pemabuk sampai botol arak pun jd hiasan lemari umah... kaki pukul.. seolah korang ahli kelab Taek Kwan Do!

Then... bila menjangkau umor sebaya atok2... korang terpikir untuk taubat. Alhamdulillah... Tuhan tu adil... Dia tak akan menyesatkan hambaNya yang ingin bertaubat. Malah... Dia membuka lorong membantu korang... it means... Tuhan still love uols! Jgn anggap diri korang yang pernah wat dosa dan sesat ni always bernasib malang... jgn anggap korang ni always LOSER, MALAH... aku nk tekankan... KORANG BERUNTUNG!!!! Kenapa aku yang tak berapa teror ni... pepandai je nk katogeri korang camtu....??? Ahaaaaaaaaa....... aku ada sebab... terpulang pada korang nk terima atau tidak... terpulang ler pada korang nk pk mende ni LOGIK atau TIDAK.... aku just bg pandangan sebagai penulis free di blog ni....

Tahu tak korang... kalau korang dah berniat... "MULAI HARI NI, AKU TAK AKAN HIDUP BERGELUMANG DENGAN DOSA BESAR LAGI, AKU TAK AKAN MENGHAMPIRI ZINA LAGI, AKU NAK BERTAUBAT..." Bila korang berazam dengan ikhlas dan luhur... then... Tuhan nampak kesungguhan korang lalui kehidupan berlandaskan mengikut lunas2 agamaNya, maka... Tuhan juga telah mempermudahkan jalan untuk korang kutip pahala sampingan. Untuk berniat dan bersungguh2 mengamalkan Taubat2 tu pun korang dah dapat pahala... ini kan pulak... ganjaran dah di bagi... pahala sampingan pun korang dapat. Sedar tak itu? Dengan cara apa? Allah SWT telah membantu korang... dengan meletakkan ANAK YATIM dalam penghidupan korang. Secara tak langsung... kalau korang berbuat baik pada ANAK YATIM yang blm mengerti apa2 ini... free2 korang dapat pahala sampingan.

Jgn ingat aku cakap without facts! I've got it! Ni ada satu cerita aku nk share...

Kisah zaman Rasullullah... ada sorang tukang kasut dari Damsyik, nama dia Muwaffaq. Tahun tu Muwaffaq TIDAK MENGERJAKAN HAJI, TAPI... DIA DAPAT SEMUA PAHALA MENGERJAKAN HAJI. Hanya kerana dia membantu jirannya yang juga anak yatim dalam kelaparan. Dia bagi makan anak yatim itu makanan. Dan... pahala yang di kutip oleh Muwaffaq adalah setimpal banyaknyer UMPAMA MENGERJAKAN HAJI... dan Muwaffaq menjawab :"Sebenarnya, hajiku di depan rumahku". Subhanallah... kita yang berdikit2 ni pun terkejar untuk mendapat pahala dari mengerjakan haji... sedangkan.... ganjaran pahala yang setimpal dengannya kita blh perolehi.

Lagi satu... mende ni aku pernah dengar... jika kita usap kepala anak yatim... kita akan dapat mengutip keberkatan darinya. Hanya sekadar mengusapi kepala je... aneh kan? Dalam beberapa Hadis ada sebut...

-Ibn Umar memaparkan : "Rumah kalian yang paling disukai oleh Allah SWT adalah rumah yang didalamnya terdapat anak2 yatim"
-Muhammad SAW bersabda : "Jika hatimu tidak gembira, kamu berduka, hatimu tidak tenteram, maka terbitkan lah kasih sayangmu kepada anak yatim, usaplah kepalanya, berikanlah mereka makan dan minum, nescaya kamu akan dapat keberkatan darinya dan perasaanmu akan terhibur tenang dan kamu akan perolehi apa yang kamu inginkan"

Ajaib kan... anehkan??? So... dalam pada korang bertungkus lumus nak kutip pahala... KENAPA MESTI ANGKUH DAN SOMBONG DIRI untuk kutip pahala yang wujud di depan mata? Kenapa mesti BERLAGAK SOMBONG, USAHKAN NAK USAP ANAK YATIM, MENYENTUH MEREKA DENGAN KASIH SAYANG... MALAH... BERTEGUR SAPA PUN KORANG TAK NAK??? Apa dosa mereka? Apa salah mereka? Korang yang berakal pikiran luas... pangkat besar... belajar jauh ke universiti... TAPI BERPIKIRAN SEMPIT, MENJADIKAN ANAK YATIM SEOLAH KORANG MENGAJAK MEREKA MENJADIKAN SALAH SORANG MUSUH KORANG. MENYOMBONGI MEREKA.. HANYA KERANA MEREKA TUMPANG BERTEDUH DI BAWAH ATAP KORANG...

Lagik bertambah ajaib aku rasa.... bila korang...

Undang masuk ke rumah BOHSIA YANG TAK SAMPAI SEBULAN DUA KORANG BERKENALAN....,
Tetapi, bila diberi peluang menjaga anak yatim dalam hidup korang, korang ABAIKAN...
Tubuh Bohsia/ perempuan baru korang kenal, bukan main lg korang cumbu, usap....
Tetapi, bila diminta melayani, mengusapi anak yatim... korang angkuh dan senyap...
Tak pikir PENYAKIT KELAMIN AKAN DATANG, kemaluan bohsia korang sanggup ratah, cium...
Tapi.. free2 dapat pahala.. betapa angkuh, sentuh anak yatim korang tk mau, apalagi mencium mereka...
Korang bukan takat kaki botol.. malah betapa kuatnya korang sebagai kaki pukul dh jd lazim...
Tapi... pahala senang di kutip kalau turunkan ego.. beri kasih sayang pd anak yatim...


So... AGAIN... aku bukan nk tunjuk baguz.. sedangkan.. aku sendiri pun dalam proses belajar... cuma... aku agak terkilan dan sedih... pk kan nasib anak yatim yang sumtime orang tk kisah pun nak menyayangi diorg.... dan secara tetiber... aku teringat kisah sorang makcik ni... dia nk cium kepala dua orang anak yatim (kejadian benar berlaku depan mata aku..., dalam hujung tahun lepas, tak salah...). Then... dua orang anak yatim ni... seakan memalu dan nak mengelak... tetapi... makcik ni usap air matanya sendiri sambil berkata "marilah sini, opah nk cium kepala korang.. opah ni banyak buat dosa, bagi ler peluang opah dapat pahala". Terkedu aku mendengar rintihan makcik tu. Lagi satu... korang bayangkan tak... kengkadang.. ada majlis kebajikan... khusus untuk anak yatim. Kerana apa??? Bukan ker sebab mereka juga inginkan sebahagian pahala darinya? Bayangkan... kalau orang yang korang tak berapa kenal... berlumba2 nak kutip pahala dari anak yatim yang agak jauh dari kehidupannya... inikan pula... kita yang berselenang lenang boleh dapatkan ganjaran tu depan mata....
SO... LU PIKIR LER SENDIRI... LU NAK BERUBAH.. ALLAH NAK BANTU... LU NAK SOMBONG ANGKUH LAGI???? LU PERNAH TEPK TAK... ANK YATIM YANG LU BERLAGAK SOMBONG TU YANG ONE DAY AKAN BACA YASIN TIME LU MENINGGAL??? ATAU PUN... LU PERNAH PK TAK.. ANAK YATIM YANG LU BOO-LAYAN TU YANG ONE DAY AKAN PAPAH LU MASUK BILIK AIR TIME LU TAK BERKEMAMPUAN / SAKIT???!!! So... wat per nk sombong beb... bukan membazir pun kalau kita berbuat baik pada anak2 yatim ni... bukan guna kederat tenaga, macamana tenaga uols kelluar layan bohsia pun untuk hulurkan kasih sayang buat anak yatim ni.... LAGIK MAU BERLAGAK KA, BRADER?

No comments:

Post a Comment

Meh Nyampok sama