Thursday, June 17, 2010

Kasih sayang... reward to your lover!

Berblogging lagi... well... YO ITS ME... aku mmg suka menulis... tp.. bukan menulis yang jenis bebukan... pendekata.. aku suka buat coretan! Tk kisah ler coretan apa2 pun... since skolah lg... aku mmg suka mencoret, menulis tentang kehidupan!

Ok... jom tgk mende lak kali ni aku nk bebel... perghhh... memanjang bebel dalam blog... saja je nak memperbanyakkan N3! Actually.... nk citer pasal life aku akhir2 ni... tk de ler yang seberapa menarik sangat... biasa ler kehidupan aku... skejap hepi.. skejap berduka... Tuhan tu memang Adil... Dia yang mencorakkan kehidupan kita ni bermcm warna... cuma.. emosi ngan cara kita sendiri nk tangani setiap corak2 yang dah di tentukan..... kan...!

Aku nk tanya pada uols yang silence reader (perasan... mcm ler ramai bebenor pengikut blog aku... haper.. ko ingat ko tu aretis?! Ko pk ko fofuler?? ahaksss...!!!!)

ok.. aku nk tanya, Once korang sayangkan seseorang... apa yang korang buat yer....? Korang akan tatang dia ke? Korang akan jaga hatinya ke.. always jaga hati vs perasaannya? Korang akan terlalu hargai kewujudannya ke? Korang akan biarkan orang tu terkapai2 mencari jawapan...(cth: ehhh... dia ni sayang kan aku ke eikkk???), korang tk kisah kat orang yg korang sayang tu ke? Korang akan anggap dia wujud tk wujud ke? Korang akan anggap... ada orang tu ke, tk de ke.. tk de efek apa2 kat life korang ke????? Tetttt... habis masa utk pk... so.. apa yer jawapan korang?

For me kan... (ni pendapat peribadi aku ler...), once aku sayangkan orang tu... I/Allah... aku akan hargai kewujudan orang tu dalam hidup aku... nk kata tatang mcm minyak yang yg penuh tu tk de lah sampai tahap tu... tp... seblh mungkin... klu blh aku tk nk orang tu sakit, aku tk nk org tu sedey, aku tk nk orang tu berduka... or else... klu dugaan datang... klu blh... d bg peluang... aku nk sesama ngan orang yang aku sayang tu lalui dugaan dengan dia... kesian wooo... kita nk tgk orang yang kita sayang tu... lalui keperitan... then... sanggup ke kita nk bergumbira ketawa time orang tu tgh lalui apa pun musibah/masalah/duka/keperitan???

Tapi kan... jgn cakap wooo... sumtime.. ada gak sesetengah orang... mulot ngaku... "yerrrr... i sayang u... i lap u... always..." tp... adakalanya... perbuatan tk seperti yang di lafazkan... Percayalah cakap aku... spesis kehidupan camni... akan sayang... akui sayang... sbb orang tu ada depan mata... dia pk... "alah... aku dh bgtau aku sayang... ko pepandai ler..." TAPI.. PERNAH TAK SPESIS CAMNI BAYANGKAN.. CUKUPLAH DALAM 2, 3 HARI.. TETIBER ORG YANG KITA NGAKU KITA SAYANG TU.. TETIBER SENYAP, MENGHILANG DR KITA, GHAIB NTAH KEMANA, SMS TK DE, CALL PUN TK DE DR DIA, BERTANYA DAH MAKAN KE.. DAH SOLAT KE.. DAH ITU.. DAH INI... TIADA LANGSUNG, PENDEKATA... ORG YANG KITA NGAKU KITA SAYANG TU... LENYAP!!!! okhhh.. owhhh... camner korang rasa? Kehilangan? Sunyi? Sepi? Kosong? Mcm ada yang tak kena? Sumting missing??? Ahahhh... time tu ler korang terpk... "kenapa ler aku tk pernah kisah dia ada? Kenapa ler aku rasa nak sangat dgr suara dia? Knp ler aku rasa kosong sangat?" Tu baru kata hilang 2, 3 hari... kalau ditakdirkan.. orang tu menghilang selamanya? Nk nyesal? Nk nangis? Jerit? Meraung? Termenung? Cehhhh... buang karan je... bak kata Nyonya Mansor dalam Ibu Mertuaku "Cis menangis konon... buat apa ko menangis lagi di sini?????" - Utk perhatian... intonasi Nyonya Mansor perlu digayakan jugak! ahaksss...!!!

So... bebanyak kali aku tekankan... SELAGI KITA HIDUP BERNAFAS NI.. SELAGI MATA KITA TERBUKAK MELIHAT ORG YANG KITA SAYANG... HARGAILAH ORANG YANG KITA SAYANG TU... SAMPAI HATI KE KITA... BERSENANG LENANG... VROOOMMM!!! MENDESUP KERETA KESANA KEMARI.. ORANG YANG KITA SAYANG, MENAPAK BERJALAN KAKI DALAM KEADAAN DIA TK MAMPU @ KESAKITAN??? SAMPAI HATI KE KITA NK BIARKAN ORANG YANG KITA SAYANG MENANGGUNG SAKIT SENGSORG, SEDANGKAN KITA MALAS NAK AMEK TAW HAL ORANG TU??? LEBIH PARAH LAGI... SAMPAI HATI TAK KITA NK TGK ORANG YANG KITA SAYANG... SERING KITA TENGKING DIA.. SERING KITA KASARI DIA, KASARI TUBUHNYA..., PPNYA KITA TAMPAR, KITA TUMBUK??? SAMPAI HATI KE KITA MENDENGAR JERITAN, LAUNGAN DAN ESAK TANGIS KESAKITAN DARI ORANG YANG KITA SAYANG????? Dan... pernah ke kita pikir.. BENARKAH KITA SYANGKAN ORANG TU??? Pepandai ler korang jawab... klu korang pernah wat camtu... tanya ler bebanyak kali kat hati korang semula... jgn siksa orang yang hadir dalam hidup korang tu... klu korang sebenarnya... "BUAT-BUAT SAYANG" kat orang tu! Then.. meh sini aku share satu emel yang kawan aku hantar pasal hal ni....klu korang tk tersentuh hati.. aku salute ler kat korang... SEBAB KORANG MEMANG BERHATI BESI!!!

Anak: Ibu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana kasih sayang itu nak berkekalan?

Ibu : Oh, adik nak tahu ke?.Emmm…ok, sekarang adik buat apa yang ibu suruh. Ikut je ye...adik dapat apa jawapannya.

Anak : Baiklah...apa yang adik harus buat?

Ibu : Adik pergi ke padang depan rumah tu sekarang juga. Adik berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan adik, pilih mana yang PALING cantik, TETAPI JANGAN SESEKALI menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan adik petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan adik dan selepas itu bawa balik ke rumah.

Anak : Ok. Adik pergi sekarang dan buat apa yang ibu suruh.
Apabila si anak tut balik semula ke rumah, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka si ibu pun bertanya kepada anaknya.

Ibu : Mana rumput yang ibu suruh petik?

Anak : Alaaaa, tadi adik berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, adik carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi ibu kata petik yang paling cantik maka adik pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang , adik tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang adik sebelum itu tapi dah ibu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang adik boleh petik.

Ibu : YA, ITULAH JAWAPANNYA. MAKNANYA, APABILA KITA TELAH BERJUMPA DENGAN SESEORANG YANG KITA SAYANG, JANGANLAH KITA HENDAK MENCARI LAGI YANG LEBIH BAIK DARIPADA ITU. KITA PATUT HARGAI ORANG YANG BERADA DI DEPAN KITA SEBAIK-BAIKNYA. JANGANLAH KITA MENOLEH KE BELAKANG LAGI KERANA YANG BERLAKU TETAP DAH BERLAKU. DAN SEMOGA YANG BERLALU TIDAK LAGI BERULANG. JIKA KITA BERSELISIH FAHAM DENGAN ORANG YANG KITA SAYANG ITU, KITA BOLEH PERBETULKAN KEADAAN DAN CUBA TERUSKAN PERHUBUNGAN TERSEBUT WALAUPUN BANYAK PERKARA YANG MENGGUGAT PERHUBUNGAN TERSEBUT. DAN INGATLAH ORANG YANG KITA SAYANG ITULAH KITA JUMPA PALING CANTIK DAN PALING BAIK PADA MULANYA WALAUPUN NAK IKUTKAN BANYAK LAGI YANG CANTIK DAN BAIK SEPERTI RUMPUT TADI. KECUALILAH JIKA PERHUBUNGAN TERSEBUT TAK BOLEH DISELAMATKAN LAGI, MAKA BARULAH KITA MULAKAN SEKALI LAGI. MAKA SAYANGILAH ORANG YANG BERADA DI DEPAN KITA DENGAN TULUS DAN IKHLAS.

No comments:

Post a Comment

Meh Nyampok sama