Wednesday, February 17, 2010

Al Fatihah.... dari Utara ke Selatan.... (PART I)

12/2/2010 (Jumaat)
My Hero dapat brita dari Muar yang nenek dia sakit tenat(nazak). Actaully... lately ni mmg dia ada dapat khabar dr kg ttg kesihatan neneknya. Tp, just plan nk balik ziarah nenek dia hr Ahad. So, tukar plan. Hr Jumaat hr tu, kena balik sana. So... awalnya... my hero nk balik sengsorang ke sana. mayb, dia terima berita tu... dia pk... just nk terbang terus ke Muar. Aku??? Tinggalkan aku??? Iskhhh... tk leh jadi.... mana lehhh aku di tinggalkan. Tak kira... aku nak ikut!!!!!!!!!!!!!!!!!! kalau my hero tk bg aku ikut... aku dah berkira2 nk angkut Gen2 aku... follow blakang keter my hero je. Apo nk jadi... jadilah.... eden tk kiro!!!! As a wife... dalam keadaan mcm ni... my responsibility utk bersama suaminya. Elo... elo... cik abang.... sebelum janji terlafaz "AKU TERIMA NIKAHNYA... bla.. bla.. bla.." kita kan dah janji... SUSAH SENANG, KITA TEMPUH SESAMA. Sekarang.... mana leh aku nk biarkan my hero tanggung susah / sedih sengsorang. Tu langgar kontrak namanya. Jangan memain... zaman skarang zaman mahkamah.... langgar sana sini kontrak... I'LL C U IN COURT (mammoth) hahahahahah!!!! ikshhh... baru nk datang feel sedey... dengan keadaan nenek mu hero.... wat lawak ala-ala nabil lak si zaina ni!!! Tk per... YO ITS ME... itu ler zaina... celoteh tk hengatttt!!!

So... atas pujuk rayu, rengekan ala2 si kecik tk dapat mainan kereta kontrol... my hero setuju nk angkut aku sesama balik Muar. So... tukau plan... dia p solat... aku bersiap2 pack bj aku, bj my hero, bj anak2... complete.... kol 3.15pm... we all straight ke Klang, amek anak aku yg ber3 lg tu... then... he's drive straight to Muar. Sampai Hospital Muar (Hospital pakar Sultanah Fatimah, Muar) kol 9pm ler lebey kurang... pakcik2 my hero ada kat ruang menunggu spital. Ramah manis muka sket2... (coz... muka aku sedia kala manis... mana leh manis lebey2 lak!) then... my hero p naik ke wad. Tak leh naik reramai. Actually... bukan waktu melawat pun... mmg tk leh naik... tp.... dh mtk permission guard, so... peraturan... naik sengsorang. Eleh... kalau my hero naik... bgtau nk tgk nenek.. then... aku naik... bgtau nk tgk nenek sedara lak... bukan guard tu taw pun kan... aku p hala tuju yg sama ngan my hero. Tp... oh... noooo... tkkan aku nk tggalkan hero2 aku 4 org ngan srikandi aku sorg kat bawah ni... mau suara diorg lebih kuat dr mercun papan yg cina main ni..... (siyesss... beb... kat spital ni... ada cina tgh main mercun.... mcm ala2 countdown kat KLCC je gayanya!). Then... next... lepas my hero tgk neneknya... aku mtk permission my hero... aku nk tgk neneknya... (dun knw y... hati aku melonjak nk tgk neneknya.. nenek dia baik ngan aku... alwayz bg nasihat... how to get long ngan cucu dia ni... then... selalu bg nasihat ttg "isteri" pd cucunya ni..., terasa mcm neneknya ni... umpama seorg ibu pd aku.... terasa aku kenal lama ngan neneknya..., walhal br jumpa 3,4 kali, rasanya!). Sampai kat wad... rasa bergenang air mata... tgk keadaan neneknya... uzur... kurus.. dan... lg tk smpai ati tgk.. gerakan alur kedutan wajah neneknya (yg cucu2nya panggil - NYAI - betul ke ejaan aku ni... tibai je lah... asal ada bunyi cenggitu!) kat mana td? ohhh... gerakan alur kedutan wajah nyai yg tengah menahan kesakitan. bapak sedara my hero di sebelah kanan katil Nyai tengah bca yasin. Sesekali bila nyai menahan sakit... bapak sedara my hero... bisikkan kalimah syahadah di telinga Nyai. Sayunya rasa! Apa yg aku dapat taw... hayat nyai bergantung pada mesin. Jantungnya terlalu lemah. Cara Nyai menahan sakit... amat tertusuk di hati aku. Aku taw... mesti Nyai menahan kesakitan yg amat2. Pada aku... kalau beginilah cara Nyai menahan sakit... usahlah di siksa lg.... redha je lah.... memang seakan kejam. Tp... kejam lg membiarkan dia kesakitan gitu. Astghfirullah... tabahkan hati org tua ini menempuh kesakitannya, ya Allah. Tk lama pastu... aku turun.... kalau ikutkan hati... nk baca Yasin. Tp.. pkkan askar2 aku kat bawah tu.... apa kesss lak kang...

Then... kol 10, lbh kurang... aku ngan my hero berangkat kuar spital... nk p umah kakak my hero (kak ana). Means... we all tumpang tdo sana. Seelok bbrapa minit kuar spital... my hero dapat kol... Nyai dah tk de. Ya Allah... kau gerakkan pintu hati kami utk berjumpa sekejap ngan Nyai buat penghabisan kalinya. Terima Kasih, Ya Allah... Kau berikan kesempatan utk aku ngan my hero bertemu Nyai sebelum dia hembuskan nafasnya yg terakhir. My hero terima pemergiaan nenek kesayangannya dengan hati yg cukup tenang. Tp.. aku pun tk pasti... andai aku, ank2 tk de d sisi my hero... mayb... kesedihan my hero lg terasa kot. (Ecehhh... mcm ler aku ni superwomen... arghhh... tk kira... nk perasan mcm tu gak....!!!) So... atas persetujuan aku... (lepas berbincang, actually) we all tk perlu berpatah balik ke spital.... just teruskan perjlnan ke rumah kak ana. Lgpun... bdk2 dah merungut penat. Sampai umah kak ana... bersembang serangkap dua ayat... org kata sekadar berbahasa berbasi, kak ana pun dh bersiap nk p umah Nyai... tolong apa yg patut sebelum jenazah sampai. Then.. aku yg memang kepenatan... just pk... nk mandi... letak paler sekejap.... konon2, pesan kat k.ana klu jenazah sampai, bgtau.. then... we all nk p umah Nyai. Ermmmm.. aku tdo... ngalahkan org tk pernah tdo. Tk sedar apa langsung.... sampai kol 7!!!! hahahahhaaa... buat mcm umah sendiri je... gayanya. Kelllllassss punya adik ipor. Then... siap2... mandi... we all p bfast... terus ke umah Nyai. Aku kesana tk membantu apa2 pun... sekadar melawat jenazah utk terakhir kalinya.... dan... mengiringi jenazah sampai ke Tanah Perkuburan. Semoga rohmu, Nyai... di tempatkan di tempat org Islam yg beramal solehah. Al Fatihah utk arwah Nyai!

Kol 2 lbh kurang... jenazah selamat di semadikan, d talkinkan... we all balik ke rumah kak ana. Nk rehat2kan badan. Bukan penat apa pun... tp... pancaran matahari yg memang terik... buatkan badan aku jd lesu. So... malamnya... aku ikut my hero ke rumah Nyai utk kenduri tahlil. Selesai kendiri... we all balik umah kak ana... tdo. Esoknya... lepas bfast... we all berangkat ke tg malim. Sebelum berangkat.... aku dapat panggilan dari abg omar (x-abg ipar aku - suami kak hendon. Sape tu? Kak hendon... x kakak arwah x suami aku!) adoiii.... banyaknya... gini lah... aku dapat berita dari kuarga x arwah suami. Bgtau kak ti (x kakak ipor aku) xcdent. Teruk!!! Ya Allah....... aku jd lemah!!! kak ti??? Kak ti... kakak ipar yg memang ku anggap kakak ku sendiri. Kakak ipar aku... yg melalui pengalaman hidup yg perit, bg aku. Berkahwin... tk d pedulikan suami... mengandung... anaknya tk pernah d jenguk olh suami.... bertimpa2 memori2 bersama kak ti menerjah d benak aku. Ya Allah.. anak kak ti.... aina sofia... br berumur 1 thn 8 bln....??? kesiannya.......... air mata aku turun mcm hujan ke pp aku... sayu rasa hati!!!! Berita ku sampaikan pada my hero.. then...we all bersiap2 nk balik ke tg malim.

So... just follow our plan... stand by je kat tg malim. Then... kol 11am frm Muar... sampai tg malim lebih kurang kol 4pm. Smpai je... aku siap masak sup ayam utk bdk2. Malas nk makan kat kedai. Masak je lg baguz. BBdk pun relex mkn kat rumah. Jimat pun jimat!!! Tgh masak... kol 5.30pm.. dapat berita dr famly arwah x husband, kak ti dah meninggal.... untuk kesekian kalinya........ aku menangis!!! Aku dh kehilangan seorg kakak yg cukup baik, bg aku.... seorg kakak yg cukup tabah. Seorg kakak yg cukup sporting. Seorg kakak yg sering mengutamakan aku! Tp... aku taw... ramai yg terasa kehilangan Kak ti. Bg aku... kak ti seorg insan yg ckup baik serba serbi! Setiap perilaku, tutur bahasanya.... amat terjaga. Tapi... akhirnya... Tuhan lebih menyayangi kak ti. Kau pergi jua... kak ti... dalam usia yg muda (pd aku), Kak ti... kau pergi dalam keadaan rumahtaggamu yg belum sempat kau selesaikan. kak ti... kau pergi dalam keadaan anak kecilmu terlalu dahagakan kasih sayangmu. Tapi... Tuhan menyangimu Kak ti. Dia "jemput" mu kembali kesisiNya... terlalu awal... mungkin ada hikmahNya. Mungkin Tuhan menjemputmu awal... utk hapuskan penderitaanmu selama ini. Semoga rohmu di cucuri rahmat.... Allahyarhamah Kimyati Bt Din. Semoga rohmu di tempat org2 yg beramal solehah... Al Fatihah utk arwah Kak Ti.

So.,... N3 ni akan disambung... rentetan memori perjalanan aku ke Kedah lak... sori... hatiku terlalu sebakkkkkkkkkk............. dan AlFatihah utk arwah Nyai dan arwah kak ti.

No comments:

Post a Comment

Meh Nyampok sama