Thursday, February 18, 2010

Al Fatihah.... dari Utara ke Selatan.... (PART II)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
15/2/20010 (Isnin)
Memang plan asal.. nk bertolak malam semalamnya (Ahad) ke Kedah. Tapi.. kesian lak kat my hero. Perghhh... drive dr Muar... ke Tg. Malim.. then... nk ke Kedah lak untuk hr yg sama.... oh no... aku lum tahap kejam gitu lagik!! So... berangkat ke Kedah ngan 5 org askar kol 5am. Aku bgn kol 3.15am... siap goreng nasi, goreng mee tapau utk bdk2 lg. Siap rumah complete berkemas aku kejakan! Yelah... dah alang kepalang better anak2 aku mandi dlu sblm bertolak ke Kedah. Tk de ler buang masa dalam perjalanan. Apa lgi... kerah komunis my hero wat (tp.. ni komunis ala-ala lembut sket la... coz.. suruh mandi dalam nada yg lembut lg... kalau aku.... bbdk bgn terus menangis... kuali tu aku lambung!!!! Hahahhahaha... ada gaya ibu tiri dalam citer cinderella tak aku???). So... setel semua... pack brg (bj spare je) aku dh siapkan mlm td... just pack mknan2 je... we all bertolak ke Kedah kol 5am. Singgah solat kat Sg Perak kol 6.30am... then... singgah bfast di Gurun kol 8.00++am. Bekalan dah bawak... just cari port je utk berkelah. So... kol 9am we all gerak ke Alor Setar, sampai lebih kurang 9.30++. Jenazah blm di mandikan. Kedatangan aku ngan famly di sambut baik... dan memang respek ler aku ngan famly arwah x-suami aku ni... diorg tetap mengutamakan aku dalam serba serbi. Seolah aku salah sorg darah daging diorg. Dan... layanan diorg tetap sama... mcm dodulu gak... waktu aku ni still adik ipor diorg.

Kol 11am... jenazah arwah Kak Ti di bawak ke masjid utk di sembahyangkan dan terus ke tanah perkuburan sebelah masjid untuk di semadikan. Kubur arwah Kak Ti bersebelahan ngan kubur arwah x-suami aku. Means... skarang ni... kubur arwah x-suami aku di apit kubur arwah x-ayah mertuaku ngan kubur arwah kak ti. Selesai talkin.. aku anak beranak ngan x-ipar2 aku menuju ke rumah mertua ku. Aku berkira2, selesai solat Zohor br berangkat semula ke tg malim. Just nk segar2kan badan... mandi2. Bg my hero relex dlu... coz.. kesian dia.... travel utara-selatan. Sure u r really tired, my dear! But... thank u so much... sanggup bersusah camni... temankan aku ke Kedah...

Kol 4... aku sekuarga gerak dari Kedah. Halaman rumah di Kedah kku tinggalkan dengan rasa sayu. Kesayuan yang sama pernah kurasai sewaktu aku tinggalkan halaman yang sama sewaktu arwah x-suami aku mengadap ilahi... hampir 2 thn setengah yg lepas. Hiba, sayu, sedey... berlumba2 nk menonjolkan diri dalam sanubari aku ni... semuanya kurangkap dalam satu perasaan....

Sampai Sg Petani... tayar kereta Gen2 aku buat hal. Tayar kereta aku pecah!!!! Benang2 tayar keluar. Mujur tersedar awal... dan mujur gak tayar tak meletop. Kalau tidak.... nauzubillah... tk dapat ku bayangkan keadaan kami sekuarga! Terima Kasih ya Allah... menyelematkan kami. So... nk tk nk... my hero terpaksa gak bertungkus lumus lagak hero menghadap komunis... dengan genjatan skru ngan spanar... dan segala tok nenek perkakas yng ada... my hero tukar tayar. Pakai tayar spare. Saper ada keter Gen2... mesti boleh bayang... camana rupa tayar spere Gen2. Nipis... takat had kelajuan 80km!!!! nak cari bengkel tayar.... perghhh... mana ler ada bengkel time2 cuti raya cino ni... so... just decide... redah ke tg malim ngan tayar spare tu.... takat had kelajuan 80km!!!! Korg just imagine... seolah korg naik kereta tractor! Mcm siput kan... tp... nk wat camano... kang redah sampai 150km... meletup tayar spare tu... dah tk de ganti... tk kan aku nk tibai rim kereta aku bergesel kat jalan lak... mau aku rasa kereta aku umpama kereta mercun lak.... berjalan di jalan dengan percikan api....

Bru sampai Penang... kol 6++, my hero dah berenti... surender lak tu... ngantuk... then... aku offer diri nk drive. Actually... aku offer diri nk drive... nk bg laluan tu cepat sampai ke rumah tg malim je... yelah... kalau aku tk membantu... ntah2 pg esok br kitorg sampai tg malim. Dah aku rasa umpama round satu malaysia lak! So... my hero tdo ngan nyenyaknya.... aku drive. Mana tk nyenyak dia tdo... sampai ank2 bongsu kami nk susu pun dia tk sedar. Si baby (nifail) siap cakap... "Fuiyoo.... mama bawak keter... tp blh buat susu". Well..... what to do, sayang.... mama tk akan ganggu papa tengah beradu. Selesai buat susu untuk dua org si bongsu ni... aku drive sambil buat konsert dalam kereta. Yelah.... kalau tk di layan konsert iringan radio... mau aku pun terlelap. Sumbang atau tidak suara aku... tu blakang kira... janji... mata aku tk terlelap. Tp... pssstttt...... sebenarnya.... aku bawak kereta dengan kelajuan 100km! Bla my hero sesekali terjaga je... aku tk press minyak sampai 100km.... so... rendahkan... 80km balik. Konon ala2 pemandu berhemah la... Then... sampai tg malim... lebey kurang kol 10 ler... so.. blk tu... aku just panaskan sup ayam yg semalamnya... celur mee... celur kue teow (peberet my hero - kue teow sup), celur sayur2... then... mkn time!!!!!just masak simple2 je... tp.... memasing kelaparan, mungkin... so... makan sampai kenyang........ Kalau ikutkan badan aku ni.... dah tahap maksima tak larat nk buat apa2. Pk nk letak kepala... kebabommmmmmm.... tdo!!!! Tp... kesian kat anak2 yg lapar... kesian kat my hero nk makan.... so... ku gagahi jugak tenaga yg tinggal saki baki ni utk masak. Bukan tk nk beli... tp... kepuasan tu tk de. Lgpun... kalau beli... ikut selera anak2... jd membazir lak. Silap2 tk sesedap mana pun.... Tp... aku tk lah cakap... masakan aku paling sedap pun.... tk de ler sesedap mana.... tu aku taw... tp... just perisa makan complete... kepuasan makan sefamly tu terasa.... kira... kalau dok sebangku ngan Chef Wan.. aku tk malu mana ler.... hahahahhahahaha.... saper lagi nk puji kalau tk diri aku sendiri. Sesekali terdengar2 gak anak2 aku bersuara... sedap lah mama masak.... walaupun aku tk tau... puhian ikhlas atau sekadar amek ati.... tp... kurang koman pun... kembang gak ler montot aku ni.... TP... KALAU AMAT SIAP PUJI... AIR KOSONG MAMA NI SAYA RASA MANIS........ tu sah nak amek hati aku semata!!!! Well... what to do... my son... apa je makanan/minuman kat rumah ni hasil tangan mama... mesti lah sedap!!!! Hahahahhahahahha....... YO! ITS ME... itu ler aku!

Lepas makan, mandi... kol 12++ aku letak kepala... terus tdo.... tdo dalam keadaan sejuta memori yg terkumpul utk beberapa hari ni. Banyak pengajaran yang aku dapat dari apa yang jadi dalam kehidupan aku semenjak dua menjak ni.... terutama.... pemergiaan arwah Kak ti.... Apa yang aku taw... ketabahan arwah kak ti menjalani sisa kehidupannya dengan penuh keredhaan menjadi mentor pada aku... bahawa... aku juga perlu tabah.. mungkin tk setabah arwah kak ti... tp... sekurang2nya semangat arwah kak ti... meyakinkan aku... hidup perlu di teruskan... kalau tidak kerana diri sendiri... kerana anak2 atau org2 sekeliling yang menyayangi kita... sebab.. tiap kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah. Lagi satu... rentetan penghidupan arwah kak ti sekurang2nya menyedarkan aku agar lebih menghargai seseorg yang hampir dengan kita... kerana bila org tu telah tiada.. usah di tangisi kerana kita tak berkesempatan menghulurkan secebis kasih sayang buat nya. Ini kerana... bila kurenungkan... hayat kehidupan arwah kak ti manjadi isteri... tidak lama.. dia sanggup menempuh onak badai... hanya untuk penghidupan anak yang di kandungnya waktu tu. Sayangnya... suaminya memmbiarkan hayat kak ti umpama tiada penggantungan yang kekal. Ibarat gantung tak bertali! Bila arwah telah kembali padaNya... waktu itu... tangisan hiba yang mendongoi alunan sumbang pun tk di dengari sesiapa lagi. Jadi... hargailah setiap insan yg ada... sebelum kita terlambat menghargai mereka. Kita blh bermimpi tentang apa yang ingin kita nk impikan, kita blh pergi ke tempat2 yg kita rasa ingin pergi. Kita blh jadi seperit mana yg kita ingin nk jd, kita jugak blh menyayangi otg seperti mana kita nk curahkan kasih sayang tu... SEBABNYA kita ni cuma diberi peluang memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kita curahkan, buatkan, luahkan..... so... tk perlu lokek utk buat semua tu.

Untuk N3 yang ini jugak.... aku mengharapkan... semoga rohmu arwah Nyai, arwah Kak ti... d cucuri rahmat dan di tempatkan di tempat2 org beramal solehah... amin! Al Fatihah!

No comments:

Post a Comment

Meh Nyampok sama