Thursday, February 24, 2011

MANUSIA CAMNI PUN ADA....

Hari ni... memcm perasaan aku ada.... dah nama pun manusia normal yang masih bernapas kannnn... klu tk de perasaan.... dh bukan manusia bernyawa dah.... opppsss... binatang pun ada perasaan taw....!! So... since aku dh mulakan ngan N3 ni ngan kalimah "PERASAAN", as a human.... manusia ni memacam karenah yang ada kannn... so... dari karenah tu sumtime kita sebagai pemerhati ni boley buat kita senyum sendiri, sumtime leh buat kita kecewa, sumtime leh buat kita gumbira, sumtime leh buat kita marahhhh.... So... now... apa yang aku nk share kat sini.... kerenah sesetengah manusia ni... yang buat aku kecewa, marah, sedey, terkilan, upset... dan... rasa macamana eikkk.... dun know how to explain... tapi... apa yang terletus -
"huk alorrrr... aku ingatkan zaman firaun dah tk de, rupanya suku sakat dia hidup lagi kat muka bumi ni...."
Sorry to say.... dah itu jekkk yang terlintas kat hati kecik aku ni..... YO! ITS ME... itu ler aku. Aku tk reti nak berhipokrit.... once sesuatu tu aku tk suka... i have to admit!Pebenda yang buat aku rasa kecewa yang amat2 sangat nieyyyy..... ermmmm.... gini... moh ler aku citer satu persatu.... Aku akui... lately ni memasing bz ngan "urusan memasing".... memana yang tak bizi pun.... buat-buat bizi, memana yang patutnya bizi pun.... sanggup tinggalkan kebizian sendiri hanya untuk menambahkan bilangan ahli sesi anyam ketupat.... Its ok.... tradisi yang biasa aku lalui.... sementelah keje sendirik di abaikan.... herot2 n senget benget mulot ngata keje orang lain..... ahakssss.... tu dh jadi "adat n tradisi". Its ok... dah tk de kehairanan pun. So... di sebabkan memasing punya kebizian yang "melampau" lately ni.... terjadi ler memacam insiden yang sengaja dan tidak di sengajakan.
Takat "Orang Besau" tengking, herdik staf bawah di depan other people tu satu hal.... tapi... bagi aku.... hari ni air muka orang yang ditengking tu "jatuh" di depan orang lain, kerna tengkingan "orang Besau" ala2 anak tekak tertelan mikrophone, jangan esok lusa... air muka orang yang "jatuh" tu lakkk bakal ketawa nengok air muka "orang Besau" menjatuhkan maruahnya sendiri. So... for me... what u give, u get back laaaa... my dear! Hari ni.... bangga lerrrr sebab bertakhta di atas.... tapi... bumi ni bulat dan situasi ni berubah ikut peredaran bulatan.... berhati-hati lahh eikkk.... So.... tu 1st situation laaaa..... yang buat perasaan aku terkilan.... otomatik... kepala aku menggeleng.... opppsss... gelengan ni... konpem memang tak di sengajakan.... tindakan refleksi!
Bukan haper... persoalan aku... "kenapa mesti menengking orang depan orang lain?" Kalau kata si polan tu buat salah.... perlu ke tengking? Tengking tu satu hal... satu hal lagi... perlu ke depan khalayak yang lain? May be laaaa... si penengking akan bangga coz... everybody have to admit yang si penengking tu punya kuasa yang besar... besar mana?? Besar ler dari Canselor!!!
In other situation... terkilan kuasa dua.... ada satu insiden lagi.... member aku ni di beri arahan buat satu tugasan, iaitu persembahkan payung bertatah berlian.... so... sebab takut di tengking.... mencecet lerrrr member aku menuruti perentah berkurung tu... Di sebab arahan tegas berkuasa veto(means.... tak de istilah "nak minta tolong", alahaiiii.... rasa bergegar bangunan ni, kalau ada perkataan "Tolong" pada arahan tu) bertanda seruan BUAT SEKARANG tu yang menjadikan member aku macam lipas kudung kaki memenuhi permintaan arahan yang tak de kompromi tu. Untuk mendapatkan payung yang bertatah berlian.... member aku terpaksa masuk dalam kamar beradu untuk para dayang.... meanssss.... kamar yang sama digunakan sepenuhnya para dayang mengerjakan solat.... then... dalam masa yang sama memana dayang yang bergelar "mommy @ mom" terpaksa buat "projek mengepam susu" di dalam kamar yang sama. So... nak di jadikan cerita... member aku yang sememangnya bukanlah berjantina dayang.... takat bertitle "hulubalang", teragak2 untuk masuk kamar dayang tersebut bila ada signage "DILARANG MASUK, BILIK SEDANG DIGUNAKAN", it means.... dah tentu ler ada mommy yang tengah buat sesi mengepam saat tu. Nak kata solat... mustahil lakkk time matahari dah naik terpacak atas kepala nak bersolat lak, kan! So... nak lakkk member aku tu berlainan jantina dengan dayang mommy tu, dah tentu dia tidak sesekali masuk ke kamar tu. Maklum ler... member aku sekadar menghormati situasi keadaan tu. Tapi, sayanggg.... penghormatan member aku tu disuarakan pada pemberi arahan... bahawa untuk masa tu... dia tak dapat penuhi permintaan beliau kerna member aku tu dilarang masuk ke kamar tersebut.Malangnya.... dengan lantang lagi tegassss... ala-ala laksana Hosni Mubarak arahan tetap termaktub... "Kau masuk je lah bilik tu. Buat apa orang dalam tu nak tutup pintu lak. Ni bukan time sembahyang pun. Takat nak pam susu, buat apa nak ganggu tugas orang lain. Buat je lah time lain, macam nak lari dari keje je" iskhhh.... tak sangka... ayat cenggitu boleh terletus!
So.... apa yang aku rasa saat dengan ayat terletus tu.... perghhhhhh.... aku rasa mulot yang berkata-kata umpama mulot semut jekkk.... as a human.... of coz aku terasa keciwa, terkilan.... dan... jujurnya... marah pun ada. Alahaiii.... kenapa ler tak de sifat bertimbangrasa.... bukan mintak lebey pun sikap timbangrasa tu.... bagi 2% pun jadilah. Of coz ler waktu sesi mengepam, org lain tak leh masuk, malu ler nak tayang breast tengah sedut susu kat orang lain kannnn..... iskhhh... bak kata my hero... nanti dah tak xclusif!!!
Jangan ler kejam sangat, tuanku permaisuri oiiiiii........... Meh sini try tengok.... aku cabar "dikau" tayang ur breast yang besar melayut jatuh "ala-ala nenek kebayan punya" tu kat member aku yang bertitle "hulubalang" tu... ada brani???
Sayang.... lidah "dikau" macam halilintar... tapi... rupanya kepala hotak "dikau" lembap macam siput bergerak. For me... "dikau" tu kaum sejenis mommy yang tengah buat sesi mengepam tu.... "dikau" ada ler sifat memahami situasi sket. Memana yang tak tahu.... since mommy yang breastfeeding to her kids... sumtime... bila tak buat sesi mengepam.... breast mommy ni akan membengkak. Then... bila membengkak... sumtime dengan sendirinya terhasil pengeluaran susu. So... of coz laaaa... bra's mommy ni akan basah. Aku tk mo tanya orang lain... just to u... wahai dikau yang rasa diri berkuasa tu... selesa ke kalau pakai bra yang lembap dan basah??? Silap2 boleh datangkan penyakit taw. Lain laaa cerita kalau memana mommy ni ada spare bra.... kan! Tapi... tak tau laaaa kan... kalau "dikau" tak kisah pakai bra basah lembap lencun pun.... hmmmm.... now i know... pesal ur breast melayut sangattt macam nenek kebayan... maybe ur bra terbasah lembap kotttttt.............. ahakssssss.... Astaghfirullahalazimm... jahat taw, zaina.... sampai ke situ kau perati rupanya.... (hahahhahahaaaa....) Well... dia selalu komen pasal body orang cth komen - "macam ler body tu lawa sangat" so.... aku nak perati ler, kalau komen orang cenggitu... body dia tu lawa ke??? Errmm.. lawa... lawa.... (think positive, bebbbb...) oppppsssss!!!!
So... back to d stori.... kenapa eikkk mesti keluarkan perkataan umpama manusia yang tiada perasaan???? Kenapa tidak turunkan ego yang mencanak naik sampai kelangit tu.... just bagi jekkk arahan tegas umpama askar tu pada manusia yang lain yang sekaum jenis dengan mommy, agar boleh menerobos masuk ke kamar tu (cth : kalau lelaki tak leh masuk, ko try mintak TOLONG orang pompuan- eiii.... blh ker lidah dia sebut perkataan TOLONG???-) Tahu tak... ayat yang terletus tu... boleh buatkan hati insan lain terguris....??? Boleh tak, bukan takat sehari la... juz seminit jekkk.... pikirkan sket perasaan orang lain sebelum lidah lancar berbicara???? Then.... tahu tak.... since bagi arahan, tapi mulot bau busuk macam loji taik, menunjukkan kebodohan sendiri. Cakap meletop, rupanya kepala hotak kosong!!! Oppsss... aku bukan pembela mommy yang tengah buat sesi mengepam tu... hanya sebab... i' m also breastfeeding mommy and then... takat ni... since pindah ke Bangunan baru ni... aku lum pernah lagi try bilik tu untuk sesi mengepam... even kat bilik my hero pun juz sekali jekk aku terpaksa tumpang untuk pam susu... then... i know my hero is not comfortable bila aku tumpang skejap bilik dia untuk pam susu... so... its ok... since nak buat sesi pam... pepandai aku ler cari port tersembunyi yang sesuai.
Tapi kan, "dikau" ni, kalau suara tak kuat macam petir pun, arahan tak setegas umpama komander askar pun, muka tak ketat umpama tercekik tikus pun.... serata alam tau... "dikau" sememangnya hebat, digeruni, ditakuti!!! Opppsss.... sayang.... "dikau" bukan dihormati... orang akur arahan kuku besi "dikau"pun... hanya sebab mereka takut jadi mangsa tengkingan "dikau." Pelik gak, kengkadang, orang atas pun tak jadi nak tegur kesalahan "dikau". Cehhh... pelik... nk takut apa tegur "dikau"? Takut "dikau" terasa hati, then marah n mengamuk? For me, bukan "dikau" tak pernah mengamuk pun... so?? Nak takut apa??? Takut free-free kena tengkingan spedo "dikau"? Bukan "dikau" tak pernah menengking pun, so... tak de hal nengok "dikau" tengking untuk ke -10 kali, 20 kali, 30 kali malah ke 100 kali sekalipun!!!
Sampai satu ketika, since ada sesi bincang2, sesi untuk buat decision, ada suara-suara terkuar dari orang atassssss sana mengatakan, "lagi elok si polan tu tak masuk sesi ni, sebab kalau dia ada mende mudah jadi susah, susah nak buat keputusan. Too emosional!" Ahaksssss..... sampai camtu skali!!!
Percayalah.... pendekata... seramai mana yang memaki "dikau", menggelengkan kepala dari blakang "dikau".... umpama mereka mendoakan kemurungan "dikau". Malangkannnn.... aku akui, "dikau" hebat... tapi... hakikatnya... jiwa "dikau" tak tenteram....!!! Lagi musibah... bila orang yang "dikau" harapkan selama ni.... meluahkan rasa "meluatnya" hidup di bawah selembayung "dikau".
Aduuuhhhh..... sebagai pemerhati... bukan aku tak kesiannn... kesiannnn sangatttt.... "dikau" pamer ego melangit, "dikau" lepaskan amarah bersepah di hati... seolah "dikau" melempiaskan beban gemala di bahu yang terlipat dalam hidup "dikau"!!! Bahananyaaaa.... orang yang tak de kena mengena dalam lipatan hidup "dikau" jadi mangsa kemarahan "dikau".... tapiii... ingatlahhh... penindasan tu jualah yang buatkan "dikau" tidak ada ketenangan!!!
Siapa aku lakkk kan nak tentukan "dikau" tenang atau tidakkk.... hekkk elehhhh.... merata aku dengar orang mengeji kehidupan "dikau".... so.... kesimpulannya... BAHAGIAKAH "DIKAU"??? Pelikkkkk... tapiii benar.... bila "dikau" sakit... mula lerrrr sambey teresak-esak nangis, meratap tapi boleh lagi buat tohmahan... -
"uwaaa.... saya di santau orang...", "huk... hukk... hukk... saya sakit sebab ada orang hantar hantu raya, jembalang tanah kat badan saya", "aduiii... saya sakit sebab ada orang ikat jasad saya dengan tanah kubur india mati kena lenyek steamroll", "sob... sob... sob... saya sakit sebab saya dibomoh guna kemeyan sakti"!!! Kalau dah mulot "dikau" macam puaka tebing tasik chini.... aku memang tak heran laaaaa kalau ada orang nak aniaya "dikau" sampai cenggitu skali. Opppsss... aku bukan nak doakan yang beburuk dalam kehidupan "dikau"... tapi... kalau "dikau" tak sayang diri "dikau" sendiri... camana orang pun nak bersimpati dengan ke-malang-nya diri "dikau." Cu... cu pikior.... cu... cu pikior... (ikut lenggok stail cakap dialog Hantu Kak Limah Balik Rumah)
Last... LU PIKIR LA SENDIRII.... lu kan teror dan hebat umpama badang melantak muntah jin! Apapun.... hope dikau di bagi ketenangan dengan cara cengginih.

No comments:

Post a Comment

Meh Nyampok sama