Tuesday, January 25, 2011

What U Give, U Get Back!

Hmmmmmm...... bukan nak mengeluh... tidak jugak melempiaskan tusukan nafas yang seakan menyendat dalam hati. Tapi, lately ni banyak sangat yang jadi di sekeliling aku. Well... sebagai "penonton" yang cuma menyaksikan aksi pelakon dan babak lakonan "mereka" di pentas dunia... buatkan aku senyum sendiri.... dan acapkali gak kepala menggeleng dengan spontan... reaksi yang luar tabi'i sebenarnya. Penilaianku, inilah pentas dunia. Tapi... Tuhan Maha Berkuasa... kala sebelum ini... "mereka" bijak mengatur-cara setiap langkahku, pergerakkanku... pendekata setiap apa yang aku buat... menjadi tontonan dan bualan, umpatan sensasi... sehingga aku merasakan diri persis artis! Wahhhhh... bukan niat berangan tinggi melangit... tapi... itulah hakikat... tiap apa yang aku lakukan... songsang belaka penilaian "mereka". Pendekata, bagi "mereka yang kekal berhati mulia dan diciptakan sebagai insan yang sempurna serba serbi" kelahiran insan bernama ZAINA ini adalah makhluk Allah sentiasa melakukan kesilapan dan tiada kenal erti baik daripada sekujur manusia bernama ZAINA.
Tapi, yelah.... Dia yang Maha Berkuasa, Maha Mengetahui, Maha Mencipta... ibarat jari telunjuk di tuding ke arah orang... sedarkah kita... lima jari mulus lagi telah tertuding ke arah kita sendiri? Argghhh... ayat lapuk!!! Yeahhh... memang ayat lapuk... tp... tau tak kita... ibarat disebalik "ayat lapuk" tu? Ibaratnya... sekali kita mengata orang, bukak aib orang... sebenarnya... secara tak langsung mende tu akan jadi pada diri kita, tanpa kita sedar? cehhh... pesal lakkk ayat aku skema ala2 novelis sharifah abu salem, ala2 fauziah ashaari... ala2 khadijah hashim... ala2 norhayati berahim lak ni???? Yo... Its not me, okey.......
ok... meh sini aku nk share satu perkara yang tk de kaitan ngan segala yang terjadi kat muka bumi ni... (yang bernyawa je la...), tapi... klu ada sesaper yang tersentap bagai tertusuk duri kat ulu hati.... tu bukan masalah aku.... tu korg punya pasal... coz apa yang aku nk share ni pun... just nk ingatkan diri aku yang sememangnya comey lagi kerdil ni.... bahawa pentas lakonan ciptaan Allah ni umpama bola... dulu... kita gelakkan lakonan orang... kita hebat jadik pengkritik lakonan orang.... la niiii... saper taw.... kita lak jadi pelakon hebat ala2 aktress terbaik!
Dulu.... di kala aku wat keputusan untuk menerima lamaran my hero jd permaisuri dalam hidupnya... kiri, kanan, atas, bawah pukul canang siap kaitkan kubur arwah x-suami aku masih kaler merah la... masih kaler pepel la... masih kaler hijau la... masih kaler pink la... masih kaler kelabu taik anjing la.. masih kaler biru la... tapi... for me... aku just buat apa yang sepatutnya... lunas yang sepatutnya... dengan tujuan nk bagi setan2 "meraung" tengok anak Adam mendirikan mesjid. Pendekata... "mereka" yang bijak pandai ni... jd modus operandi pukul canang mengatakan aku janda gelenyor yang gatai nk berlaki! For me... aku tak buat dosa.
Itu citer dulu laaa... ok FINE. Cerita sekarang..................... jeng jeng jengggg... "mereka" yang hebat jadi pengkritik tu.... tu seolah "mereka" Prof. Serba Tau... atau pakar dalam bab selak-menyelak kain orang tak menyedari... jari yang "mereka" tuding tu dah kena kat batang hidung "mereka" yang dirasakan mancung tu... Hmmm... interesting. Ceh... cehhh... cehhh... zaina... sejak bila lakkk blog ko jd blog bergosip nieyyy...??? Well... aku sekadar jd penonton, pendengar... selebihnya... pepandai ler my silence reader menilainya.... cuma just want to share untuk kita amek ikhtibar memana yang patot. Dan... ni gak merupakan pengajaran untuk aku. Ok... tak sabar nak tau..... uikkksss... korang.... bab gosip... kelllasssssss.... mencacak antena kat kepala sampai ke atap, dek non! Hmmm... siapa yang dapat menduga... "mereka" yang kerap mengkritik... kerana "mereka" alwayz perfect tu akhirnya... kritikan telah memamah satu persatu kesegenap daging "mereka" ibarat ulat sampah yang putih2 tu menggigigit body "mereka" dan melapah daging "mereka" dengan lahapnya. "Mereka" yang cukup hebat menjana modus operandi menghentam aku ketika aku ingin mendirikan masjid, akhirnya... "mereka" jua yang tersungkur umpama nangka busuk lagi lunyai menyembah bumi bila sekumpulan orang "jabatan agama" mengetuk pintu cermin kereta "mereka" ketika "mereka" memakir kereta di kawasan sunyi lagi gelap. "Mereka" tidak keseorangan di ruang kereta yang gelap, sunyi, sepi dan kedinginan itu.... tetapi berpasangan dengan pasangan "mereka".
Perghhhh,.... aku idak ler nk tau siapakah pasangan nya.... sebab aku tau... sudah tentu bukan Tom Cruise, tidak juga Anuar Zeng.... tapi.... yang aku xcited bebenor nak tau... apa yang "deme" buat dalam kereta yang suram gelap, sunyi n dingin cenggitu. Kalau dah tak "menahan serakah" kenapa dalam kereta pun nk dilempiaskan.... kan elok kawin jeee... so... kenapa mesti nk hangin biler aku berniat baik nk wat cara HALAL??? Iskhhhh..... kan ke murahnya maruah sorang pompuan... biler dalam kereta pun jadi port untuk adegan "blue film", pesal tak booking hotel Sahara Inn ke.... hotel Bunga Raya ke.... baru nampak kellasss...... ahakssssss!!!! Cuma... takat tu je lah laman berita sampai ke gegendang terlinga aku... tang kereta gerak2 umpama kuda.. or... lenlain... aku tak tau laaa.... untuk menokok nambah cerita.... idak lah aku mampu lakukan... sebab... salah cerita jadi lain lakkkk.....maklum ler... aku tidak sebijak "mereka" untuk create satu cerita sensasi!!! Tapi, yang aku pelik...... sejak biler lak "mereka" yang perfect macam ustazah ni leh jadik cikaro di balik mat rempit??? Cehhhh.... sejak bila lakkk pasha sandha yang rakus cerita hal cinta dengan laki itu, laki ini... sampai rembat laki org pun tk de hal leh dh menjadikan "mereka" protege or anak didik Fasha di bumi Tg Malim ni??? Dan... yang paling aku tak menahan.... biler salah orang.... sibuk pukul canang ke sana kemari... seolah mereka di bayar gaji oleh UPSI untuk wat keje semua tu.... sanggup tinggalkan keje sendiri.... untuk rabakkan kain orang lain.... tp... biler soal "mereka" sendiri.... kenapa wat bodoh je, derrrrrrrrr???

Kengkadang naik kesian lak aku kat mereka yang jd mangsa umpatan "mereka".... di sebabkan mulot "mereka" ini gak lerrrr... konon2 "mereka" ler ustazah yang di turunkan dari langit kayangan... sebok mencerita burok orang lain, siap doakan orang itu mati cepat, siap kepoh minta orang ini bercerai berai, siap herot2 mulot minta orang ni mengandung sampai tak leh beranak langsung... seolah orang-orang yang "mereka" ceritakan tu dah buat satu dosa besar dengan "mereka". Hebat sangat ke "mereka" nieyyyy??? Pelikkkk sangatttt.... hari ni kita megah sangat ketawa kan kekurangan orang lain.... hebat sangat dengan kelebihan diri kita.... Org yang jatuh tersungkur kita ketuk sampai jatuh terjelepok, orang yang sakit kita minta mati cepat... seolah Allah kurniakan "mereka" gagah perkasa mcm badang hirup muntah jin... tp... sedarkah "mereka" siapa tahu... hari ni mereka hebat di atas... tp... Kun Fa Ya Kun.... biler Allah tetapkan kehebatan mereka di dunia.... entah kan esok lusa... mereka mati dalam keadaan mengaibkan???? Siapa tau kan...........????

So.... for me... siyessss.... sebagai insan kerdilNya... aku takut sangat dengan apa yang jadi depan mata aku.... dengan babak2 lakonan ni semua.... sebab.... for me... pengajaran yang lumayan aku dapat.... sekali kita bukak aib orang.... bersedialah kita bila aib kita di bukakan olehNya. Hari ni kita menelanjangkan orang.... jgn menyesal sampai hantuk paler... esok lusa kita lak di bogelkan dengan penuh keaiban! What u give, u get back... my fren... so... jangan biarkan diri anda di selubungi misteri......... perghhhhhhh....... dah macam misteri nusantara la pulak! Siyesss... korang tak takut ke??? Kalau tak takut.... tabik ler aku... coz korang memang kebal!

No comments:

Post a Comment

Meh Nyampok sama